Konkurranser: før orienteringsløpet

Når du begynner med orientering innen et klubb eller lag, vil du vanligvis også få utdelt en treningsplan med mye nyttig informasjon. På planen vil du også kunne se hvilke løp som arrangeres i det lokale området der du bor, og andre løp som prioriteres av erfarne utøvere i klubben din. Selvfølgelig er det også fullt mulig å melde seg på løp utenfor treningsplanen, dersom du for eksempel er på ferie et annet sted, men som regel er det greit å ta de første konkurransene i nærområdet og ha støtte fra andre i samme klubb. Går du inn på sidene til Orienteringsforbundet kan du for øvrig finne en fullstendig oversikt over alle de flere tusen løpene som arrangeres i Norge hvert år. Du kan også bruke filtre til å bare søke etter løp nær ditt eget bosted.

For ungdom er det selvfølgelig egne konkurranser i tillegg til at de kan delta i aldersbestemte klasser i vanlige løp. Det store høydepunktet hvert år er Hovedløpet, som tilsvarer Hovedlandsrennet for skiløperne. Dette løpet er spesifikt for dem mellom 14 og 16. Løpet arrangeres mot slutten av sommerferien, når løperne har nådd toppformen og fortsatt har fri fra skolen. Etter det kommer O-landsleiren, en tredagers leir for alle de beste unge orienteringsløperne. Veldig sosialt og mye moro.

For en helt spesiell orienteringsopplevelse er det mulig å delta i et løp som ikke foregår i en skog, men heller i enski-647167_960_720 park eller inne i en by. I det hele tatt er det mange ulike former og formater på orienteringsløp, heller enn noen fast standard. Det er for eksempel både sprintløp, langdistanse, og mellomdistanse. Ved siden av disse individuelle øvelsene kommer selvfølgelig også stafett, som mange betrakter som det aller morsomste. Lagånden er viktig i slike løp!

O-løp er for alle, og tilbudet så variert at det egentlig er få unnskyldninger for å skofte unna.